Outdoor advertising, czyli w żargonie branżowym popularny outdoor to nic innego jak reklama zewnętrzna. W uproszczonym ujęciu jest to reklama, która znajduje się poza miejscem zamieszkania odbiorcy (out-of-home advertising). Ma ona na celu zachęcać do zainteresowania reklamowanymi treściami wszędzie tam, gdzie przebywa potencjalny „target” (zainteresowany odbiorca). Z uwagi na zazwyczaj dość wysokie koszty takiej reklamy jest ona mocno profilowana.
Co oznacza profilowanie — targetowanie reklamy zewnętrznej?
Tak jak nie ma z tym problemu w przypadku reklam dostarczanych klientowi bezpośrednio w postaci materiałów reklamowych przekazywanych na adres, czy też bezpośrednio do jego urządzeń elektronicznych, tak w przypadku reklamy zewnętrznej profilowanie reklamy jest dość trudne. Jednak już od jakiegoś czasu powoli się to zmienia. Z pomocą przychodzą cyfrowe billboardy, rolowane citylighty i inne formy reklamowe umożliwiające zmianę przekazu w zależności od pory dnia, czy bieżącej sytuacji.
Jakie nośniki reklamowe w reklamie zewnętrznej?
Podstawowym i najczęściej kojarzonym z reklamą outdoorową nośnikiem reklamy jest billboard, ale znacznie lepiej znanym, jeszcze niedawno, przez wszystkich był słup ogłoszeniowy. Także popularne niegdyś były plakaty rozwieszane na płotach i murach. Te obecnie towarzyszą nam najczęściej jedynie podczas wyborów, ale już w komunikacji reklamowej, nie są mile widziane. Mamy również do dyspozycji tablice reklamowe, citylighty, czyli podświetlane gabloty przystanków komunikacji, oraz całą gamę środków reklamowych mieszczących się pod pojęciem reklama ambientowa. W świetle mocno rozwijającego się przemysłu i konieczności rozbudowy infrastruktury logistycznej zyskaliśmy również olbrzymie powierzchnie takie jak magazyny, hale stalowe Amwin i inne obiekty przemysłowe, które z powodzeniem są wykorzystywane, do prezentacji przekazów reklamowych. Ich wartość zwiększa często atrakcyjne umiejscowienie wzdłuż autostrad i dróg szybkiego ruchu, jak i jednolita ogromna powierzchnia stanowiąca wyzwanie dla specjalistów od reklamy.
Technologia z filmów SF
Jeszcze kilkanaście lat temu zewnętrzne reklamy emitujące przekaz w formie wideo były jedynie elementem scenografii filmów fantastycznonaukowych takich jak np. “Łowca androidów”. Obecnie ekrany reklamowe a coraz wyższej rozdzielczości są w każdym większym mieście, a czasem nawet można je spotkać w mniejszych aglomeracjach, czy przy większych węzłach komunikacyjnych. Ta technologia znacznie obniżyła koszt dotarcia do odbiorcy i umożliwiła wcześniej wspomniane targetowanie. Inne reklamy mogą być emitowane podczas codziennej wędrówki ludzi do i z pracy a inne wieczorami. Co innego zobaczymy w weekend, a co innego w święta. Brak konieczności zamawiania drogiego druku, usługi rozklejania i możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku wygrywa.
Reklama zewnętrzna mimo rosnącej popularności reklam cyfrowych na urządzeniach osobistych stanowi atrakcyjną dla reklamodawców możliwość jeszcze większego wysycenia rynku swoim przekazem.