Growth hacking

Co to jest Growth hacking i dlaczego potrzebuje go Twój start-up

Określenie Growth hacking czyli hackowanie wzrostu (trudno znaleźć dobre tłumaczenie dla słowa hacking pochodzi ono od wyrażenia „hacker”, które doczekało się polskiego odpowiednika „haker” http://sjp.pwn.pl/slowniki/haker.html) zaistniało w polskim internecie już jakieś 3 lata temu niestety w tedy nie zostało zbyt dobrze przyjęte. Uważano, że nie potrzeba kolejnego nowego określenia na marketing internetowy, bo jako jego synonim było odbierane. Naśmiewano się również z osób, które masowo zaczęły określać się miane Growth hacker. Trochę trudno się temu dziwić, ponieważ często byli to samozwańcy pragnący się jedynie za wszelką cenę wyróżnić. Obecnie Growth hacking doczekał się należnego sobie miejsca rozszerzając bazę technik marketingu internetowego dołączając do inbound marketingu, SEO czy SEM zapełniając pewną niszę technik marketingowych. Neil Patel, ekspert od Growth hackingu mówi o nim tak: „Biorąc pod uwagę znaczenie słowa „hack”, skrót Growth hacking można zdefiniować jako skrót wobec tradycyjnych (czytaj – powolnych) technik marketingowych”.

O co w tym całym Growth hackingu chodzi?
Internet to bardzo dynamiczne medium zrzeszające już niemal 50% ludności świata, to ogromna liczba potencjalnych klientów o uwagę, których bezustannie walczy wiele marek i produktów. Zarazem to grupa ludzi, którzy coraz częściej cierpią na ślepotę bannerową (en. Banner blindness) lub używają coraz bardziej popularnych programów do blokowania wyświetlania reklam typu Ad-block. Zdobycie ich uwagi a w kolejnym kroku zawładnięcie ich portfelami to obecnie nie lada sztuka ekwilibrystyczna, stąd rosnąca potrzeba stosowania coraz to bardziej wyrafinowanych technik marketingowych. Tu z pomocą przychodzi właśnie Growth hacking. Daje on często nieprzeciętne efekty marketingowe mimo a właściwie dzięki stosowaniu nieszablonowych technik niejednokrotnie wykorzystujących luki w systemach zarówno informatycznych, jak i społecznych. Może bazować na mediach społecznościowych, marketingu szeptanym, nieszablonowym zdobywaniu linków wspierających SEO czy content marketing. Niektórzy uważają, że jest to nowe wcielenie inbound marketingu. Głównym celem Growth hackera jest pozyskanie potencjalnego klienta. Co stoi za sukcesem takich firm jak Facebook czy Twitter? „Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, co dzieje się za kulisami serwisów Facebook czy Twitter. Tymczasem, sukces obu firm opiera się na ustaleniu na podstawie interdyscyplinarnych eksperymentów, jakimi działaniami można skłonić użytkowników do podjęcia działań kluczowych dla firm.”– powiedział Andy Jones, jeden z bardziej cenionych Growth Hackerów z Doliny Krzemowej.
Każde działanie hakera wzrostu musi dawać nadzieję na ten właśnie wzrost.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.